Het profiel van de folderlezer

87% van alle Belgen geeft aan folders te doorbladeren. Wanneer er gevraagd wordt of er binnen het huishouden folders bekeken worden, stijgt dit naar 90%.

Folderlezers zijn voornamelijk verantwoordelijk voor aankopen (VVA) binnen hun huishouden.

Maar liefst 71% van de consumenten met een anti-reclamesticker geeft aan toch folders te bekijken. Het bereik is dus groter dan het aantal brievenbussen zonder sticker.

Redenen voor het doorbladeren van folders

Wat zijn de redenen voor het doorbladeren van folders? Wel, consumenten geven aan dat dé reden het besparen op hun boodschappen is. Een derde geeft aan dat ze ook folders lezen om zich te ontspannen of te laten inspireren.

We kunnen vaststellen dat folders de koopkracht bij consumenten ondersteunen.

Waarom lezen sommige consumenten dan geen folders? Dit komt voornamelijk door een gebrek aan interesse in promoties. 60% van de respondenten gaf minstens één reden aan die gelinkt is aan te weinig interesse in promotionele aanbiedingen.

Papieren en digitale folders

De Belg houdt absoluut vast aan zijn papieren folder. Van alle folderlezers geeft maar liefst 87% aan dit op papier te doen: 44% zelfs uitsluitend op papier en 43% is omni-channel georiënteerd. Slechts 13% bekijkt folders uitsluitend online.

Als we naar alle Belgen kijken, leest 76% papieren folders. Hiervan geeft 71% aan dit ook op wekelijkse basis te doen. De meest frequente folderlezers zijn iets oudere mensen die verantwoordelijk zijn voor de huishoudelijke aankopen.

Consumenten spenderen wekelijks gemiddeld 19 minuten aan het lezen van folders. Ze nemen hun tijd om prijzen te vergelijk en zo geld te besparen tijdens het winkelen. Maar ook tijd nemen om een boodschappenlijstje te maken of inspiratie op te doen zijn belangrijke redenen om voldoende tijd te spenderen aan het doorbladeren van folders.

De folderlezer en zijn levensfase

De gemiddelde folderlezer is dus meestal binnen het gezin ook de verantwoordelijk voor aankoop. Dit is vooral interessant als we naar de jonge generatie gaan kijken. Jongvolwassenen tussen 18-24 jaar wonen vaak nog thuis of studeren nog. Zij zitten nog niet in de levensfase waar ze zelf instaan voor hun boodschappen. Eens ze voorbij die levensfase zijn, merken we dat de folder vaker gelezen wordt. Zij zijn als het ware de folderlezer van morgen.