Introductie

De Belg en de folder – het lijkt wel de titel van een sprookje. En eigenlijk is het dat ook, want het liefdesverhaal van Belgen en hun reclamefolders blijft maar duren. Uit de Door to Door Impact Survey van Profacts, in opdracht van BD Media, blijkt dat de folder het medium bij uitstek is om consumenten te informeren, te inspireren en te activeren.

Dat de consument gehecht is aan zijn folders blijkt uit het enorme leespercentage: 94% van de Belgen leest of doorbladert folders en 90% houdt daarbij vast aan het papieren exemplaar. Dat ze de folder ervaren als het minst intrusieve medium verhoogt bovendien hun appreciatie ervan. En er zijn nog meer frappante resultaten. Lees ze op deze website of download het volledige onderzoeksrapport.

Historiek

Aangezien de Door to Door Impact Survey al verschillende jaren volgens dezelfde methodologie wordt uitgevoerd, is het mogelijk om de resultaten over de jaren heen te vergelijken. De voornaamste vaststelling is dat de resultaten jaar na jaar stabiel zijn.

Percentage consumenten dat folders leest

  • 2016
  • 96%
  • 2017
  • 92%
  • 2018
  • 92%
  • 2019
  • 91%
  • 2021
  • 93%
  • 2022
  • 94%

Aantal leesminuten per week

  • 2016
  • 18′
  • 2017
  • 20′
  • 2018
  • 20′
  • 2019
  • 19′
  • 2021
  • 18′
  • 2022
  • 21′

Aantal personen per gezin die folders lezen

  • 2016
  • 2.1
  • 2017
  • 1.9
  • 2018
  • 1.9
  • 2019
  • 1.9
  • 2021
  • 1.9
  • 2022
  • 2.0

Download de brochure met alle studieresultaten

De Door to Door Impact Survey is een jaarlijks onderzoek waarbij de houding van de Belg ten opzichte van ongeadresseerde huis-aan-huis communicatie in kaart wordt gebracht. De focus ligt daarbij op de papieren folder, maar ook de digitale variant wordt bevraagd.

Wist je dat…

  • … 94% van de Belgische consumenten folders leest of doorbladert?
    79% leest of doorbladert papieren folders zelfs zo goed als wekelijks.
  • … de folder gemiddeld 21 minuten per week wordt gelezen?
    Bovendien lezen ook gemiddeld 2 personen per gezin folders waardoor je effectieve bereik dubbel zo groot is.
  • … de folder het minst wordt ‘afgeblokt’?
    Slechts 23% van de Belgen heeft een anti-reclamesticker, terwijl 31% een online adblocker gebruikt.
  • … 61% van de Belgen ook digitale folders leest?
    Hiervan geeft 60% aan hierdoor bepaalde aankopen te overwegen.
  • … de folder de meest uiteenlopende shoppingprofielen bereikt, van Promo Shoppers (85%) tot Intuitive Shoppers (73%) en van Trend Shoppers (72%) tot Loyal Shoppers (71%)?

Wist je trouwens dat er nog meer inzichten te ontdekken zijn? Download de volledige brochure en ontdek alle studieresultaten.

Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens vindt u in onze Privacyverklaring