Introductie

De folder en de consument: a love affair?!

Het aantal media en de dagelijkse reclameprikkels waarmee consumenten benaderd worden zijn de afgelopen jaren spectaculair gestegen. Meer dan ooit blijft het voor de adverteerder in dit concurrentieel landschap essentieel om consumenten te bereiken én te activeren. Sinds de opkomst van digitale media zijn de mogelijkheden zodanig uitgebreid dat het nog meer een uitdaging is de juiste keuzes te maken. Want welke media worden nu net geapprecieerd door de consument? Welke media hebben het meeste effect?

Als marktleider in de verdeling van zowel ongeadresseerd drukwerk als de verspreiding van digitale folders, vinden we het bij BD Media uitermate belangrijk de vinger aan de pols te houden over het bereik van ons geliefd medium.

We zijn dan ook verheugd dat de folder nog steeds door veel consumenten wordt doorbladerd. En ze worden met plezier bekeken, zo blijkt. Binnen een zeer uitgebreid en versnipperd medialandschap blijft de (papieren en digitale) folder zijn positie als activerend en niet-intrusief medium behouden. Maar wie zijn nu precies die folderlezers? En welke impact heeft het medium op het aankoopgedrag van de consument?

Op deze website vindt u alle inzichten en conclusies die voor ons verzameld werden door onze onafhankelijke onderzoekspartner Gfk.

De folder en de consument: a love affair?! Zeer zeker!

Historiek

Aangezien de Door to Door Impact Survey al verschillende jaren volgens dezelfde methodologie wordt uitgevoerd, is het mogelijk om de resultaten over de jaren heen te vergelijken. De voornaamste vaststelling is dat de resultaten jaar na jaar stabiel zijn.

Percentage consumenten dat folders leest

  • 2016
  • 96%
  • 2017
  • 92%
  • 2018
  • 92%
  • 2019
  • 91%
  • 2021
  • 93%
  • 2022
  • 94%
  • 2024
  • 87%

Aantal leesminuten per week

  • 2016
  • 18′
  • 2017
  • 20′
  • 2018
  • 20′
  • 2019
  • 19′
  • 2021
  • 18′
  • 2022
  • 21′
  • 2024
  • 19′

Aantal personen per gezin die folders lezen

  • 2016
  • 2.1
  • 2017
  • 1.9
  • 2018
  • 1.9
  • 2019
  • 1.9
  • 2021
  • 1.9
  • 2022
  • 2.0
  • 2024
  • 2.0

Download de brochure met alle studieresultaten

De Door to Door Impact Survey is een jaarlijks onderzoek waarbij de houding van de Belg ten opzichte van ongeadresseerde huis-aan-huis communicatie in kaart wordt gebracht. De focus ligt daarbij op de papieren folder, maar ook de digitale variant wordt bevraagd.

Wist je dat…

  • … 87% van de Belgische consumenten folders leest of doorbladert?
    71% leest of doorbladert papieren folders zelfs zo goed als wekelijks.
  • … de folder gemiddeld 19 minuten per week wordt gelezen?
    Bovendien lezen ook gemiddeld 2 personen per gezin folders waardoor je effectieve bereik dubbel zo groot is.
  • 71% van de consumenten die een anti-reclamesticker op hun brievenbus hebben plakken, geven aan toch folders te bekijken.
  • … 49% van de Belgen ook digitale folders leest?

Wist je trouwens dat er nog meer inzichten te ontdekken zijn? Download de volledige brochure en ontdek alle studieresultaten.

Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens vindt u in onze Privacyverklaring